Groot en klein

Opdracht voor vandaag: de doos laten zien die ik versierd heb met het materiaal verf, en de techniek scheuren. Tijdens de maand mei had ik dat bedacht: combineer willekeurig een techniek en een materiaal. Ik heb een doosje met slordig afgescheurde stukken karton beplakt, en dat geverfd. Niet moeilijk, wel leuk!

Ik heb nagedacht over de rol van ‘formaat’ in de beeldende kunst. Ik zag in Trouw van 7 juni een artikel over een beeldenmanifestatie in Den Haag. Foto’s erbij. Onder andere van een beeld van een heel grote man in ‘koutou’: een Chinese houding van de hoogste nederigheid (mooie tegenstelling trouwens: hoogste nederigheid). De kunstenaar is de Chinees Yue Minjun. Ik zie nog een andere tegenstelling: een man die reusachtig groot is  – in knielende houding. Ik kom vaker in de kunst dingen tegen waar het formaat ‘opgeblazen’ is.  

Maar ook miniaturen zijn een graag gebruikte kunstvorm.

 

Geweldig leuk vind ik het ‘Little People’-project van de Brit Slinkachu. Overal ter wereld zet hij zijn kleine figuurtjes neer, hij fotografeert ze en zet de foto’s op zijn blog. Inmiddels is er een boek van verschenen, en hij gaat maar door. De kunstenaar wil stadsslenteraars verrassen en hen aanmoedigen met andere ogen te kijken. Spreekt mij aan natuurlijk…

Volgende opdracht: dingen laten zien uit mijn boek-van-de-maand.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

