Kinderboeken over kunst

Als je als volwassene het deel van je dat altijd kind gebleven is, verwaarloost, mis je veel. Dat zeg ik na mijn kusntenaarsafspraakje van vorige week. Opdracht  was om er verslag van te doen. Ik heb in de bibliotheek een stapel boeken uitgezocht van de jeugdafdeling, van de plank met de nummers vanaf 700. Eerst heb ik me verloren in Vincent van Gogh, een leven in schilderijen. Frank Groothof is de verteller en de illustraties zijn van Irma Braat. De afbeelding die ik hierbij weergeef is een bladzijde uit het boek. De achtergrond wordt gevormd door een schilderij van Vincent van Gogh, en de figuur vooraan is de jongen Vincent, door Irma Braat toegevoegd aan een schilderij dat de jongen later zou maken. Het verhaal wordt goed verteld, maar de afbeeldingen maken het boek heel bijzonder. Je raakt vertrouwd met de manier van werken van Vincent van Gogh. Irma Braat heeft de schilderijen op allerlei manieren tot nieuwe kunstwerken bewerkt. Je blijft er naar kijken!

Ook prachtig: Linde en de tuinen van Monet van Christina Björk en Lena Anderson. Een meisje uit Zweden gaat naar Parijs en bezoekt de tuinen van Monet. Echt, je wilt haar meteen achterna!

Volgende opdracht: iets vertellen over de Nederlandse Spoorwegen, die niet alleen plaatsen met elkaar verbinden, maar ook mensen en kunst.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

