Schaduwkunstenaars

Een kaart gemaakt met knipsels van bladeren in twee kleuren. Mooi vind ik dat je ondanks de twee kleuren papier toch een eenheid krijgt (verbinden) door de achtergrondkleur die bij beide bladeren hetzelfde is.                                                                                

Opdracht voor vandaag is om iets te vertellen over schaduwkunstenaars. De term heb ik van Julia Cameron. Ik heb ontdekt dat ik in mijn blog van 26 februari 2011 over dat onderwerp geschreven heb. Dat hoeft niet nog een keer.

Opdracht voor de volgende keer: schrijven over Plint, en de verbinding van poëzie en beeld.

Julia Cameron schrijft over creativiteit. Ik vind dat ze in haar boek The Artist’s Way, Vind je eigen inspiratie aanstekelijk aanmoedigt tot het opruimen van blokkades die je creatieve vermogens in de weg staan. Ze heeft het bijvoorbeeld over schaduwkunstenaars: mensen die worden aangetrokken tot kunst en kunstenaars, maar zich tevreden stellen met een plaats in de buurt van kunst. Denk aan critici: mensen die schrijven over films of boeken, terwijl ze het liefst zelf een roman zouden schrijven of een film zouden regisseren. Als ze zichzelf ernstig zouden nemen, zouden ze zelf kunstenaar worden. Voor hen is het hard werken om de speelse creativiteit terug te vinden. Ik citeer: “Durf, niet talent, maakt de een tot kunstenaar en de ander tot schaduwkunstenaar – verborgen in de schemer, bang om naar voren te stappen en de droom tegen het licht te houden, bang dat die droom bij de geringste aanraking met het licht uit elkaar zal vallen.”

Ik die boeken recenseer en graag kunstenaars interview – ik voel me aangesproken… Maar dit jaar leer ik om naar voren te stappen, uit de schaduw, in het licht van de ‘blogosfeer’.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

