Borduren op hout

De opdracht was om te laten zien hoe ver ik gekomen ben met het borduren op hout. Zo ver dus. Ik vind het prachtig.

Er is sprake van verschillende verbindingen.

  • De verbinding tussen twee ongebruikelijke materialen: hout en katoenen draad.
  • De verbinding tussen een oud voorbeeld dat bij insteekmozaiek  (kinderspeelgoed) hoort, en de toepassing in kruissteek.
  • De verbinding tussen twee ver van elkaar verwijderde plaatsen, waar de locomotief voor staat.
  • De verbinding tussen een idee en de uitvoering. Ik had eerst in mijn hoofd om op steen te borduren. Ik heb daar een voorbeeld van gezien in een blad. Iemand had met een tandartsboor gaatjes in porselein bemaakt, en borduurde op een kopje of een bord. Prachtig. Maar ik heb geen tandartsboor. En eigenlijk is steen of porselein niet mijn materiaal. Toen kwam ik uit op hout.
  • Door met draad de gaatjes aan elkaar te verbinden ontstaat een afbeelding.
  • Er ontstond ook een verbinding met andere kunstzinnige handwerkslieden. Het resultaat ziet er simpel uit, maar wat was het lastig om het patroon over te brengen op het hout, en om de gaatjes op gelijke afstand te boren. En borduren op hout is heel anders dan op stof: het materiaal is niet buigzaam, en ook niet doorzichtig. Weten dat iets mee inspanning kost dan je op het eerste gezicht aan het resultaat af kunt lezen, brengt me ontzag bij voor het resultaat waar anderen voor geploeterd hebben!

Volgende opdracht: een verzoek aan mijn lezers doen…

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Borduren op hout

  1. Karlina zegt:

    Prachtig! Een leuk idee om te onthouden!

    Groetjes Karlina

Geef een reactie

