Willem Zijlstra

Opdracht voor vandaag: Willem Zijlstra aan het woord laten. Het schilderij ‘Golfbreker’ (langs de boulevard van Vlissingen) is van hem. Ik stelde hem mijn vragen over natuur en kunst.

  • Natuurgetrouw is in de kunst een verwarrend begrip. Sinds de Renaissance werd een schilderij beschouwd als een venster op de werkelijkheid. Na Matisse (begin 20ste eeuw) is het schilderij van een vrouw niet een vrouw maar een schilderij. En daarin kan ik me goed vinden. Een schilderij (of installatie) is niet een kopie van de natuur/werkelijkheid maar een verhaal dat iets over die werkelijkheid vertelt. Dat is altijd een beleefde werkelijkheid, een verslag van de ontmoeting van mij met die werkelijkheid. ‘Getrouw’ zou dan voor mij betekenen dat het een respectvol verslag zal zijn omdat ik de werkelijkheid als Gods schepping beschouw, die dus respectvol benaderd moet worden.
  • Daarmee is gelijk gezegd op welke manier de natuur mij inspireert. Martin Buber schreef: “De schepping openbaart haar gestalte in de ontmoeting”. Dat is mijn credo geworden. Ik kan mensen, dieren, landschappen ontmoeten en iets verstaan van tot wie God ze gemaakt heeft. Naast mijn thematische werk mag ik graag modelschilderen, en landschappen vind ik ook ontzettend fijn. Ze hebben me zoveel te vertellen, en dat vertel ik door via mijn tekeningen of schilderijen.
  • Ik heb een reservoir aan foto-documentatie waarvan de afbeeldingen me soms op een spoor zetten, maar ze zijn een substituut, want de eigenlijke “ontmoeting” vindt plaats tijdens het “oog-in-oog-gesprek”. Ik moet het landschap ruiken, het model spreken om tot een wezenlijk contact te komen.
  • Volgens mij is er geen principieel verschil tussen fotografie en beeldende kunst.  Een foto moet je ook niet verwarren met ‘werkelijkheid’. Ook een foto is een verhaaltje óver de werkelijkheid, soms goed, soms slecht verteld. En net als bij schrijven heb je zwakke, amateuristische vertelsels en sterke, professionele vertellingen die zo diep gaan dat ze Kunst genoemd mogen worden.
  • Over de aantrekkelijkheid van beeldentuinen: de ruimte om een beeld heen ( 2D of 3D) is de akoestiek van het werk, net als bij een concert. Het doet mee aan de reikwijdte van het werk. Het is het podium van het toneelstuk, inclusief de belichting, en het decor. Sommige kunst heeft het decor van natuur nodig, sommige kunst juist niet.
  • In het buitenland ben ik een vreemdeling. Voordat de bergen me kennen en ze zich vertrouwelijk aan mij meedelen, ben ik maanden verder. Zolang ben ik nooit ter plekke geweest. Ik kan wel een anekdotisch plaatje maken, maar daarmee heb ik nog niet de ziel van het landschap gepakt. Daarom kan ik meer met de duinen van Terschelling waar ik regelmatig kom, of met de waterpartijen in het Gooi.

Bijzonder mooi verwoord vind ik Willems visie op kunst. Kunst vertelt een verhaal over de werkelijkheid. Dat verhaal wordt verteld vanuit een persoonlijke ontmoeting, vanuit een vertrouwdheid zelfs. Ik hoop dat velen van het werk van Willem Zijlstra mogen genieten en er door aan het denken gezet worden.

De weekopdracht: iets maken voor in de tuin. Lang nagedacht, allerlei mogelijkheden overwogen en (veelal vanwege technische onuitvoerbaarheid) weer verworpen. Dit is toevallig ontstaan. Ik had een paar lapjes een een kleerhanger te drogen gehangen aan een tak van de boom, en ik keek er steeds weer naar. Wat mooi, het spel van de wind en het zonlicht. En ter ere van Koninginnedag en bevrijdingsdag zijn het de kleuren van de vlag geworden.                                                                                                             

Opdracht voor volgende week: omslag van mijn agenda aanpassen aan de nieuwe maand.

Volgende opdracht: nieuw boek van de maand kiezen.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

