Otto de Bruijne

Ik was gisteren vergeten de opdracht voor vandaag weer te geven. Die luidde: Otto de Bruijne en zijn visie op natuur en kunst presenteren. Ik legde hem een aantal vragen voor. De drie schilderijen (Wekeromse zand, 4 seizoenen, Gebedsplaats) zijn voorbeelden van de manier waarop de natuur een plaats krijgt in zijn werk.

  •          Is het begrip ‘natuurgetrouw’ voor u van belang? Alles begint met kijken, waarnemen en dus is ‘natuurgetrouw’ goed waarnemen. Het is voor mij de basis en het begin.
  •          Is de natuur rechtstreeks bron van inspiratie? Wat dan vooral? Ja, de natuur is een directe en autonome bron van inspiratie, die mijn eigen bronnen relativeert en corrigeert. Het gaat dan om de totaalbeleving, compositie en vaak het detail.  

 

  •        Werkt u wel in de open lucht? Buiten schets ik alleen.
  •        Maakt u gebruik van fotografie om indrukken vast te leggen? Ja.
  •        Is er volgens u een principieel verschil tussen fotografie en beeldende kunst? Nee.
  •        Wat maakt de combinatie beeldende kunst en natuur (beeldenparken) zo aantrekkelijk? Beiden zij autonoom, en ‘spreken elkaar zwijgend toe’.
  •        Heeft u ooit in het buitenland gewerkt? Zo ja, hebt u gemerkt dat verandering van omgeving uw werk beïnvloedde? Ik ben bang voor de natuur van het buitenland. Het worden te snel ansichtkaarten… Daarom is het devies: ga naar het detail als ‘pars pro toto’.

 

Otto de Bruijne maakt prachtig werk. De natuur is geen decor, maar een wezenlijke levensvoorwaarde voor hem,  zo lijkt me.

Ik heb zelf iets gemaakt naar de natuur. Opdracht voor morgen: het werk van Willem Zijlstra presenteren.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Otto de Bruijne

  1. Pingback: Thema maand december: kunst en God | Katrien Ruitenburg

Geef een reactie

