Uur- en kalenderwijzerplaat

In mijn boek-van-de-maand wordt een unieke wijzerplaat besproken. Het kunstwerk is in Leuven gemaakt, rond 1500, en daar is het nu te zien in het Stedelijk Museum. Een grote (meer dan een vierkante meter) vierkante plaat met zes concentrische cirkels, zonder de mechanismen die vroeger een aantal wijzers in beweging brachten.

  1. In het midden: de 12 tekens van de dierenriem.
  2. De volgende cirkel is veel breder. Daar zijn de maanden aangduid met typsiche bezigheden die erbij horen. In de maand april is men aan het werk in de tuin.
  3. Dan een smalle cirkel met de 24 uren van de dag.
  4. Een band met tafereln met de 24 ‘planetenkinderen’, met allerlei bezigheden en beroepen.
  5. Dan de 365 dagen van het jaar met feestdagen in het rood.
  6. De buitenste band geeft een overzicht van het aantal dagen per maand,

In de hoeken de planeten Juppiter, Mars, Venus en Mercurius.

Al lezend over en kijkend naar de bezigheden die een vaste koppeling vormden met de tijd van het jaar, bedank ik dat we tegenwoordig maar weinig van die vastigheid over hebben. Geen wonder dat we vaak zo rusteloos zijn.

Hiermee aan mijn opdracht voldaan.

Volgende opdracht: iets vertellen over Hofwijck, het buiten van Constantijn Huygens.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

