Panorama Mesdag

H.W. Mesdag (1831-1915) is beroemd van het Panorama Mesdag (mooie site met bewegend beeld van het Panorama).

Hendrik Willem Mesdag werd in Groningen geboren, en was al in zijn jonge jaren geinteresseerd in kunst. Zijn vader was amateurschilder en kunstverzamelaar, en zorgde ervoor dat zijn beide zoons behalve onderwijs ook tekenonderricht kregen.

Na zijn schoolopleiding werkte hij 16 jaar in het bedrijf van zijn vader. Hij bleef echter altijd tekenen en schilderen, aangemoedigd door zijn vrouw, Sientje van Houten, met wie hij in 1856 in het huwelijk trad. Toen haar vader in 1864 overleed en een aanzienlijke erfenis naliet, kon Mesdag zich uit de firma terugtrekken en zich geheel aan de schilderkunst wijden.

In 1868 bracht hij met zijn broer Taco een bezoek aan het Duitse waddeneiland Norderney en raakte gefascineerd door de zee, zozeer zelfs dat hij het jaar daarop naar Den Haag verhuisde waar hij elke dag zee en strand kon gadeslaan en vastleggen.

In 1870 stuurde hij twee schilderijen in voor de Parijse Salon en won, als volslagen onbekende, met zijn “Les Brisants de la Mer du Nord” de gouden medaille. Dit betekende Mesdag’s grote doorbraak. Zijn faam als zeeschilder leverde hem in 1880 de opdracht op om een Panorama te schilderen.

  ‘Les Brisants de la Mer du Nord’

Met hulp van een aantal collega’s en van zijn vrouw zette Mesdag zich in mei 1881 aan het beschilderen van hetdoek, met een hoogte van 14,5 en een lengte van 114,5 meter. De opzet van de omgeving van het Seinpostduin werd overgebracht via een profiel, dat Mesdag had opgetekend in een glazen cilinder. De uitwerking gebeurde aan de hand van schetsen, die hij in mei / juni van het jaar daarvóór in Scheveningen had gemaakt en die hij ook al eens had vertaald in een geschilderde voorstudie van 32 bij 230 cm.

Na het faillissement van de opdrachtgever kocht Mesdag in 1886 zijn panorama, dat hij als een van zijn belangrijkste werken beschouwde. Hij nam de financieel onaantrekkelijke exploitatie zelf ter hand.  

Om de toekomst van Panorama Mesdag veilig te stellen, richtte Mesdag in 1910, na de dood van zijn vrouw in 1909, een familievennootschap op. De 33 neven en nichten van hem en zijn vrouw kregen allen een aandeel in deze vennootschap en aanvaardden daarmee gezamenlijk de zware taak zorg te dragen voor de exploitatie en instandhouding van Panorama Mesdag. Hun nazaten doen dat nog steeds, tot op de dag van vandaag. Zo is Panorama Mesdag, dat al ruim 120 jaar de bezoeker een magische ervaring van ruimte biedt in de tijd van weleer, een uniek cultuurhistorisch erfgoed, in stand gehouden door particulier initiatief.

Het Panorama Mesdag boeit me. Panoramaschilderingen waren in de tijd van Mesdag heel geliefd. Men ging erheen voor de illusie. Het was niet echt, maar het kwam er toch wel heel dicht bij. Natuurgetrouw in drie dimensies.

Opdracht voor de volgende keer: verslag van de tentoonstelling die ik bezocht gedurende mijn kunstenaarsafspraakje van deze week.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s