Wat bracht maart mij?

Geld speelt een rol, vanzelf, in 2011! Het was interessanter dan ik had gevreesd, mijn maandthema. Ik vond dat ik me ook in de economische kant van kunst moest verdiepen, en om er maar snel vanaf te zijn, had ik dat thema aan maart toebedeeld😉 . 

Ingrid Slaa, die mij kritisch en trouw volgt, stelde me een paar vragen in verband met kunst en geld. Waar ik benieuwd naar ben is waarom jij in deze maand bezig bent geweest met dit thema. Ik bedoel dit: maart is de derde maand dat je echt op zoek bent  naar jezelf als kunstenaar. Ik weet dat veel kunstenaars zich liever helemaal niet bezig houden met geld. (Zouden ze misschien wel meer moeten doen, maar dat is een andere discussie.) Als kunstenaars bezig zijn met geld is het op het moment dat ze gaan exposeren (wat moet ik op de verkooplijst zetten?) of als zich een koper of opdrachtgever aandient. Het bepalen van de prijs blijft altijd heel erg moeilijk. Daar heb jij ook over geschreven: wat is iets waard, hoe bereken of bepaal je dat? Vraag je teveel, dan vinden mensen je arrogant; vraag je te weinig dan neem je jezelf niet serieus. Maar wat is teveel, en wat te weinig?

Mijn blog over kunst verkopen sprak Ingrid aan.

En ook: de waarde van kunst wordt vaak bepaald door het aankoopbedrag. Maar over welke waarde gaat het dan? Wat het op den duur nog waard is, of wat het emotioneel waard is voor de koper? Blijft een moeilijk onderwerp. Ik ben erg benieuwd wat het bezig zijn met dit thema met jouw creatieve ontwikkeling heeft gedaan. Mij zou het afleiden van wat ik wil vertellen met mijn werk, maar misschien werkt het bij jou wel anders.

Nou, mijn doel is niet alleen om mijn eigen creativiteit te verkennen, maar ook om meer te weten te komen over hoe de (christelijk) kunstwereld in elkaar zit. Op dat punt heeft het maandthema me veel opgeleverd. En ik vond het leuk om bij mijn eigen creatieve projecten te spelen met waardeloos en waardevol.

Als ik terug kijk, zie ik dat ik nog geen galeriehouder aan haet woord gelaten heb. Er is een lijntje gelegd. Als dat contact me belangwekkende informatie brengt, geef ik het alsnog door.

Ik merk dat ik minder perfectionisctisch word. Er zitten typefouten in mijn blogbijdragen. Dingen die ik niet maak, vallen soms tegen. (Net altijd trouwens🙂 ). Ik heb niets verkocht van mijn te koop aangeboden spullen. Ik heb me deze maand weinig tijd gegund om alle losse eindjes af te hechten. Dat zit me maar een béétje dwars. Als ik het hele maart-archief doorlees, ben ik vooral trots op mezelf!

Volgende opdracht:  faalangsttest doen.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

