Imaginaire Economie

Opdracht was: iets vertellen over het boek-van-de-maand. Ik heb Imaginaire Economie; hedendaagse kunstenaars en de wereld van het grote geld uit. Ik citeer:

De samenleving wordt al zo sterk bepaald door streven naar nut, efficiency en groei, dat het maar beter is een domein te bewaren waar het nutteloze en het belangeloze aan de macht zijn.  (bladzijde 104)

Ik had me nooit zo gerealiseerd dat het verwijt dat kunstenaars vaak naar hun hoofd krijgen dat hun werk niet nuttig is, endat, ten diepste , de kunstenaars zelf nutteloze leden van de maatschappij zijn, voortkomt uit het overgrote belang dat onze samenleving aan nut hecht. Niet te veel van aantrekken dus!

Nog een weetje: minder dan vijf procent van de Nederlandse kusntenaars kan rondkomen van zijn of haar werk (bladzijde 127).

ik ben jullie nog het antwoord schuldig op de vraag Duur of goedkoop. Ik laat de afbeeldingen nog een keer zien.

Iemand reageerde met de veronderstelling dat het rechter kunstwerk wel het duurst zou zijn, terwijl ze het linker het mooist vond. Dure smaak! Het linker schilderij Sculpture is van Luc Tuymans, en het bracht een paar jaar geleden een (voor een nog in leven zijnde hedendaagse kunstenaar) recordbedrag op: €1.158.894 euro. Het rechterdoek (zonder titel; van Doesjka uit ‘s-Hertogenbosch) is nog te koop op Seesle voor €50,- !

Volgende opdracht: boek-van-de-maand april zoeken, en mijn nieuwe maandthema onthullen.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

