Thee-koppen

Ik heb drie keer een gebruikt theezakje leeggedrukt op een stuk aquarelpapier. Laten opdrogen, en lang naar de vlekken gekeken. Ik heb de papiertjes om en om gedraaid, net zo lang tot ik er wat in zag. Met zwarte fineliner accenten aangebracht. Links een hond, daaronder een kikker, rechts een man met kuif… Knutselen met waardeloos materiaal noemde ze dat vroeger op school.🙂

Opdracht  voor vandaag was om iets te vertellen over het boek-van-de-maand. Olav Velthuis zegt op bladzijde 66 en 67 van Imaginaire Economie iets over uitbuiting. Het marxisme streed tegen uitbuiting in de productiesfeer. Kunstenaars verzetten zich nu tegen uitbuiting in de consumptiesfeer. Kunstenaars laten zien dat mensen gemanipuleerd worden tot het kopen van spullen die ze helemaal niet nodig hebben. Door advertenties, door creditcards, door winkelparadijzen. En nog steeds is de winst voor het grootkapitaal.

Sylvie Fleury verguldde een winkelwagen, en zette die, als symbool voor de samenleving, op een spiegelend voetstuk.

Bijzonder: ik kreeg een berichtje van Elske Cremers (zie blog van 19 maart) naar aanleiding van mijn opmerking over de tijd die het kost om verschillende werkstukken te maken. “Ik denk dat je niet kan zeggen dat Leo langer aan zijn werk bezig is dan ik. Zijn werk is heel bewerkelijk. Mijn werk ziet eruit alsof het heel snel geschilderd is. Dat is ook zo, maar voordat ik tevreden ben, kan ook een lang en intensief proces zijn.” Dat geloof ik meteen.

Volgende opdracht: twee kunstwerken laten zien die sterk in prijs verschillen, en de oplettende bloglezers laten raden welk van beide duur is en welk goedkoop.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

