Reclame

De opdracht voor nu: iets zeggen over kunst en reclame.

Kunst en reclame – in de negentiende eeuw waren het al geen gescheiden werelden. Kunstenaars en ondernemers verdienden aan reclame-uitingen waar kunstenaars voor tekenden. Bekend is het affiche dat Jan Toor0p in 1894 maakte voor Delftsche Slaolie, in Art Nouveau-stijl.

Kunst en reclame beinvloeden elkaar wederzijds. Daarom heeft het Cobra Museum in Amstelveen een paar jaar geleden een tentoonstelling georganiseerd onder de titel ‘De kunst van het verleiden’ (2007) “. Reclame-uitingen zijn niet langer alleen de motor van onze economie; sommige advertenties en commercials zijn volwaardige kunstwerken geworden. Volgens Katja Weitering, conservator van het museum, was het tijd dat de creatieve waarde van reclame onderkend werd. „Veel kunstenaars maken gebruik van beeldtaal die ze ontlenen aan reclame. Dan ligt het toch voor de hand ook reclame zelf eens te bekijken als kunstobject?”

Inmiddels zijn er vijf dingen van mij te koop op www.dooreen.com. Bruintje  is maar liefst 39 keer bekeken! Nee, het is nog niet verkocht …

Volgende opdracht: verslag kunstenaarsafspraakje deze week.

Nieuwe weekopdracht: contact leggen met een galeriehouder. De eerste die ik benaderde had het te druk; met zkane doen waarschijnlijk ;-).

Advertisements

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik blog over levenskunst en creativiteit.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .