Kunst verkopen

Mijn boek-van-de-maand (Imaginaire economie, Hedendaagse kunstenaars en de wereld van het grote geld door Olav Velthuis) levert  veel wetenswaardigs op. Het is echt een studieboek, met voetnoten. Maar gelukkig staan er plaatjes in🙂 . Op bladzijde 34 las ik over overeenkomsten tussen geld en kunst. Het zijn allebei symboolsystemen. Hun waarde is geen natuurlijk gegeven, maar een constructie. Instellingen verlenen aan kunst èn aan geld een formele status. Banken doen dat voor geld, musea voor kunst. Het draait in beide gevallen om vertrouwen in de waarde van iets ongrijpbaars. En op bladzijde 39: Autoriteiten houden kunstenaars die gek doen met geld nauwlettend in het oog. Om het vertouwen in geld te waarborgen, moet er zo min mogelijk mee geprutst worden. Kunstenaars worden juist aangetrokken door het bijzondere karakter van geld. Met hun projecten trekken ze het rotsvaste geloof in de waarde van bedrukt papaier in twijfel!

De opdracht voor vandaag was: nagaan waar je creatieve spullen kunt verkopen via internet. In Amerika is www.etsy.com heel groot. Ik heb ontdekt dat het een nadeel is dat je niet met dezelfde muntsoort werkt. In Europa is de.dawanda.com een alternatief. En in Nederland heb je hebt www.dooreen.com. Hoe kleiner het taalgebied, hoe kleiner de markt. Dat gaat ook op voor deze sites. Maar ik ga met mijn puur Nederlandse werk de Nederlandse markt op!

Volgende opdracht: iets zeggen over kunst en armoede.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

2 reacties op Kunst verkopen

  1. Ingrid zegt:

    Hoi Katrien,

    Dé website om kunst te verkopen is volgens mij http://www.seesle.nl. Tenminste, daar hoorde ik op de academie veel over praten. Diverse cursisten boden/bieden op deze site hun werk aan. Maar je bent dan wel 1 van de velen!

    groet, Ingrid

  2. Pingback: Wat bracht maart mij? | Katrien Ruitenburg

Geef een reactie

