Hotel Spaander in Volendam

Bij het onderwerp ‘kunst en geld’ denk ik bijvoorbeeld aan een overnachting in Hotel Spaander in Volendam, een paar jaar geleden. Tot mijn grote verrassing hing het hotel propvol schilderijen. Al gauw werd duidelijk waarom: rond 1900 bezochten veel kunstschilderens Voldendam. Voor hun verblijf in het hotel betaalden ze soms in natura!

Van de website van het hotel: Leendert Spaander (1855 – 1955) opende in 1881 de deuren van Hotel Spaander, en het werd al snel een bijzondere ontmoetingsplaats voor schilders uit heel Europa. Een groot aantal kunstschilders liet als dank voor de geboden gastvrijheid of als vergoeding voor kost en inwoning een of meerdere schilderijen achter. Vandaar dat Hotel Spaander beschikt over een unieke collectie van meer dan 1400 kunstwerken die stil getuigen van deze boeiende en bloeiende periode uit de geschiedenis van Volendam.

En wat ik nog niet wist: de traditie wordt levend gehouden!  Om de historie en de gekoesterde traditie in ere te houden, nodigt Best Western Hotel Spaander ieder jaar een select gezelschap van kunstschilders uit. Net als vroeger betalen de kunstenaars hun verblijf met een schilderij. Zo blijft de mooie collectie van Spaander op peil…
De kunstenaars worden in de gelegenheid gesteld het huidige Volendam op hun eigen manier vast te leggen op doek of papier. In het hotel kunnen ze elkaar ontmoeten en kan een uitwisseling van stijlen en ideeën plaatsvinden, zoals dat ruim 100 jaar geleden ook gebeurde.

Een belangrijke kunstenaar die voor de bekendheid van Volendam in Amerika heeft gezorgd, was John Rettig (1858-1932). Van 1905 tot 1907 logeerde hij jaarlijks lange tijd samen met zijn vrouw in Hotel Spaander. In de jaren twintig keerde hij nog twee keer terug. Grote hoeveelheden Volendamse kostuums, Nederlandse meubelstukken en voorwerpen nam Rettig mee naar zijn huis in Cincinnati. Op deze manier maakte hij reclame voor Volendam. Voor zijn schilderij Het rode interieur (Maartje) (1906) poseerde Maartje Koning. Maartje is aan het breien en draagt de Volendamse dracht. De kamer geeft een goed beeld van een Volendams binnenhuis. (Bron: http://berthi.web-log.nl/berthi/2010/09/dutch-utopia)

Mijn Opdracht voor vandaag (gisteren niet vermeld) was het contact leggen met een galeriehouder. Ik heb een poging gewaagd. Wordt vervolgd.

Volgende opdracht: Verslag doen van een boek dat ik gelezen heb: Maak het! Met je creatieve webshop, van Machteld Stilting.

Toegift over creativiteit. Ik blijf er toch bij dat ieder mens (meer of minder) creatief is – we zijn immers naar het beeld van God geschapen? En Hij is zó creatief!

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Hotel Spaander in Volendam

  1. Berthi zegt:

    Fijn dat je een link hebt geplaatst naar mijn blog.

    Ik ben nog nooit in Hotel Spaander geweest, daar moet ik toch eens heen gaan. Lijkt me echt de moeite waard.

Geef een reactie

