Arjan Boone

Met plezier presenteer ik Arjan Boone. Aan hem heb ik mijn vragen voorgelegd naar zijn talent, en naar de wordingsgeschiedenis van zijn kunstenaarschap. Voor wie meer wil zien: http://www.tekstbeeld.blogspot.com/ en  www.sprekend.com.

Zat het er al vroeg en, en zo ja, kwam het er ook al vroeg uit?

Wat heet vroeg? Op de kleuterschool kwam de juf naar mijn moeder. Ze maakte zich een beetje zorgen. In tegenstelling tot alle andere kinderen gebruikte ik voornamelijk donkere kleuren in plaats van fel geel, knalrood, lichtblauw en groen. Verder was ik op de lagere school al erg veel aan het tekenen, deed ik ook een tekencursus en probeerde ik enorm veel uit. Ik ben inderdaad altijd bezig geweest met creativiteit, wat in eerste instantie al tekenend tot uitdrukking kwam.

 

Werd je aangemoedigd of juist niet?

Als je creatief bezig bent roepen de meeste mensen in je omgeving in eerste instantie dat ze het geweldig vinden. Vooral als ze herkennen waar je mee bezig bent. Als het langer duurt, raken ze er aan gewend en hoort het bij je. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je er zelf mee omgaat. Mijn directe omgeving wist wel waar ik mee bezig was, maar ik vond het niet nodig om iedereen van alles te laten zien. Wel zocht ik een aantal mensen op, bijv. de tekenleraar op het voortgezet onderwijs, om te vragen wat ik kon verbeteren.

Wanneer ontdekte je dat je talent had, en durfde je jezelf kunstenaar te noemen?

Talent is een combinatie van aanleg, doorzettingsvermogen en hard werken. Vooral hard werken. En niet opgeven, om je heen blijven kijken, de lat steeds verder omhoog leggen. En waar heb je dan precies talent voor? Een timmerman die z’n vak beheerst heeft ook talent en z’n werk kan zomaar kunst zijn. Ik weet dat ik op verschillende punten creatiever ben dan de meeste mensen, maar misschien ben ik wel creatiever in het luisteren naar mensen dan in het omzetten van mijn creativiteit in kunstwerken.

Ik ben op de academie afgestudeerd als illustrator, dus zo noemde ik me ook. Ondertussen is dat een beetje verschoven en blijft het wisselen. Sommige mensen huren me in als fotograaf, anderen als ontwerper. Er zijn mensen die weten dat ik bezig ben met kinderboeken, en zij zien me als kinderboekenillustrator. Er zijn er ook die me kunstenaar noemen omdat ik een aantal exposities heb gehad, maar ik gebruik dat woord zelden voor mezelf. Ondertussen ben ik bezig met een aantal concepten die zo crossmediaal zijn dat het bijna niet meer uitmaakt wat je precies doet, omdat het om het grote totaal gaat. Hokjes zijn namelijk erg vervelend.

Wat ik echt belangrijk vind is, dat mensen weten dat ik hoogwaardige, creatieve oplossingen kan verzinnen. Binnen mijn bedrijf  doen we dat door communicatie en creatie te vertalen naar heldere, krachtige oplossingen die verrassen en, wat nog belangrijker is, doelgroepen verbinden aan organisaties.

Ik vind het mooi om te zien hoe Arjan Boone aan de weg timmert en zijn weg zoekt. Hiermee aan de opdracht voor vandaag voldaan. De volgende opdracht: een boek kiezen voor de volgende maand. Dan is mijn thema ‘geld’.

En de opdracht die ik mezelf geef voor de volgende week: maak een omslag voor je agenda die past bij het maandthema. Want volgende week is het toch echt Maart !

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

