Kieron Williamson – kind en kunstenaar?

Kieron Williamson (geboren 4 augustus 2002; Norfolk) maakt realistische aquarellen en olieverfschilderijen, de media drommen om hem heen, en zijn werk wordt grif verkocht. Toen hij zes was, begon Kieron met schilderen, en nu doet hij het vaak, al houdt hij gelukkig ook van tv kijken en voetballen.

Een jongen van acht die vergeleken wordt met Monet – dat roep vragen op. Kan een kind kunstenaar zijn zijn? Hoe zit het met het verband tussen iemands persoonlijkheid en iemands kunstenaar-zijn? Veronderstelt kunstenaar-zijn volwassenheid?

Daarover las ik iets interessants in een interview met Vonne van der Meer naar aanleiding van haar nieuwste boek (De vrouw met de sleutel; door Iris Pronk in Trouw van 25 februari 2011). Eén van de personages uit het boek is een meisje van elf dat schrijfster wil worden. Volgens Vonne van der Meer moet het meisje “nog van alles meemaken voordat zij echt schrijfster wordt. Zolang je als mens geen ervaring hebt met de dood, ben je nog niet een volwassen mens. Zij moet haar eigen stem vinden, dus niet een boek lezen en denken ‘ik ook!’. Ze is pas schrijfster als zij die mimetische begeerte ontgroeid is en haar eigen verhaal heeft gevonden.”

Terug naar Kieron Williamson. Uit wat ik over hem las blijkt duidelijk dat zijn werk laat zien van wie hij les krijgt. Het lijkt me dat deze jongen een bijzonder talent heeft, maar dat er nog geen sprake is van kunst. Hij zal zijn eigen stem moeten vinden. Voorbij het imiteren van wat hij mooi vindt, en het opvolgen van adviezen van zijn leermeesters.

Van Kieron naar Katrien. Ik heb me verdiept in de opdrachten uit Het grote Inspiratie Doeboek, mijn boek-van-de-maand, van Gerdy Geersing. Ik heb testjes gedaan, en om eerlijk te zijn niets nieuws over mezelf ontdekt. Het is prettig om bevestigd te worden in wat je al weet, dat wel😉 . Ik ben een ochtendmens met een flexibele tijdsinstelling – mooi is dat. Ook op het gebied van mijn voorkeuren en dromen ken ik mezelf al redelijk.

Deze woorden passen bij mij: oorspronkelijk, positief, geluk, kleurrijk, delen, zorgzaam, duurzaam, levensverhalen, eenvoud, buiten zijn, alleen zijn, orde, routines, schrijven, boeken. natuur, seizoenen, vrijheid. Het is goed om te ontdekken dat er geen kloof gaapt tussen wie ik ben en hoe ik leef, en hoe ik zou willen zijn/leven. En in 2011 word ik nog meer mezelf!

Opdracht voor mijn volgende blog: de letter K vullen met dingen die bij mij passen, zoals de stad Nijmegen een letter N als logo gevuld heeft met Nijmeegse dingen.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

