Kan iedereen kunstenaar worden?

Deze vraag had ik aan Roel Ottow voorgelegd, de kunstenaar wiens kleurrijke werk ik presenteerde op13 januari jongstleden. Hij gaat een stapje terug.

Ik weet niet of je iedereen creatief kunt noemen, want waarom hebben we dan zo’n woord bedacht in onze taal… Het moet er toch zijn om een onderscheid aan te duiden. In die zin denk ik niet dat iedereen hier op aarde kunstenaar kan zijn. Maar het is volgens mij ook niet nodig. Het is toch veel leuker om juist in de veelheid aan mogelijkheden elkaar te bemoedigen in het vinden van hoe hoog, hoe breed, hoe diep de liefde van God is…

‘Kunstenaar’ is net als ‘voorganger’ of ‘coach’ een onbeschermde titel. Er staat dus geen straf op als iemand zich zomaar kunstenaar noemt. En dan gaat het maar net erom of mensen ‘de kleren van de keizer’ zien of ‘echt kwaliteit’; om die reden heb ik er lang voor gekozen me geen ‘kunstenaar’  te noemen, maar (met een ambachtelijke benaming) ‘ontwerper/illustrator’. Pas de laatste jaren, sinds ik me bij een Apeldoorns kunstenaarscollectief heb aangesloten, hanteer ik de benaming ‘kunstenaar’ erbij, en heb ik er ook genoeg vertrouwen in dat mijn werk echt kwaliteit toevoegt aan de samenleving. 

Het betoog van Roel Ottow stelt me opnieuw voor de vraag of iedereen creatief is.  Ik vind het mooi dat Roel stelt dat niet iedereen kunstenaar kan zijn, en dat het goed is je te richten op ieders mogelijkheden om te ontdekken hoe groot Gods liefde is. Roel benadrukt  het brengen van kwaliteit, als criterium voor het gebruik van de benaming ‘kunstenaar’. Het lastige is natuurlijk dat over kwaliteit ook weer te twisten valt…

Voor mij staat voorlopig het plezier voorop, en met plezier presenteer ik mijn agendapoppetjes in een nieuwe garderobe. Het jurkje hiervoor was voorzien van de gestempelde tekst Write me something. Op het bloesje van nu staan letters, en op het rokje staat de tekst Feel connected. Letters spreken me steeds weer aan, en als de inhoud dan ook nog spreekt, is het geheel veelzeggend!

Opdracht voor mijn volgende blog: een werkstuk maken dat iets zegt over de persoonlijkheid van mijn vader. In Het grote Inspiratie Doeboek van Gerdy Geersing (mijn boek-van-de-maand) heb ik opgeschreven wat ik met hem deel.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

