Luisteren

Kan iedereen die creatief is (iedereen dus🙂 ) uitgroeien tot een kunstenaar? Dat is de vraag waar ik een anwoord op wil hebben. Ik heb de vraag aan een aantal kunstenaars voorgelegd. Eén van hen zei: “Nee, niet iedereen heeft dat in zich. Er is vrijheid van geest voor nodig.”

Ik denk zelf ook dat niet iedereen kunstenaar kan worden. Maar kunstenaars heb je in soorten. Er zijn voorbeelden van mensen die hun leven totaal ondergeschikt maakten aan hun kunst. Hun dierbaren hadden (zolang ze dat bleven) heel wat te verduren. Van dat type kuntenaar schieten me alleen maar mannennamen te binnen…

Er zijn ook kunstenaars die meer weg hebben van ambachtslieden. Die toegewijd hun techniek verbeteren, en prachtige dingen maken, maar daarnaast nog een leven hebben.

Het kunstenaarsafspraakje van deze week heb ik doorgebracht met luisteren. Ik noteerde alles wat ik hoorde. Wat een geluiden maak je zelf, ontdekte ik. Als je je beweegt, of als je slikt bijvoorbeeld. Ik had expres gekozen voor maandag van half 12 tot half 1 om dat te doen. Ik was benieuwd of ik dan ook overbvallen zou worden door de sirene. En jawel: ik schrok ervan. Zoals altijd!

Opdracht voor morgen: iets schrijven over wat ik tot nu toe heb ontdekt aan de hand van het boek-van-de-maand (Het grote Inspiratie Doeboek van Gerdy Geersing).

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

