Opdracht Berthold Gunster

Vandaag ga ik de opdracht uitvoeren die Berthold Gunster (van het boek-van-de-maand januari) me gegeven heeft. Ik neem de opdracht uit zijn e-mailbericht over. Ik zie zijn tekst nu voor het eerst.

Ha Katrien, 

Okido. Komt ie … Eerst even een kleine inleiding. Soms in het leven weten we niet zo goed hoe en wat precies verder. We zijn dan geneigd te kijken naar de dingen die we allemaal zouden moeten of kunnen gaan doen. Plannen maken, doelen definiëren, dat soort dingen. In zichzelf zinvol. Maar niet altijd de meest effectieve strategie. Soms, namelijk, zit ons huidige zó vol met minder of zelfs ongewenste dingen (mensen, afspraken, werk, verplichtingen, liefdadigheid, ouders die aandacht en tijd nodig hebben, een relatie die alle tijd en energie opslokt en weinig vreugde oplevert), dat simpelweg de toko draaiende houden al zo stressvol kan zijn, dat de vraag ‘wat zijn je plannen, wat wil je gaan doen’ bijna ongepast is. Het nu-even-niet gevoel … Vandaar mijn vraag. En bedenk, het gaat om een eerste, intuïtief antwoord … 

“Van alle dingen die je op dit moment doet, met welk van die dingen zou je, omdat ’t je verhindert te gaan doen wat je wilt, eigenlijk vandaag nog moeten stoppen.”

Da’s mijn vraag. Ik ben uiteraard ernstig benieuwd of de vraag bellen doet rinkelen.
En zo ja, welke …  

Groet, Berthold

Het eerst wat in mij opkomt is: ik zou moeten stoppen met tijd door mijn vingers laten glippen. Juist op dagen dat ik veel zou kunnen doen, vul ik de tijd met dingen die ik niet bleangrijk vind, om maar niet te hoeven beginnen aan wat ik – in theorie – voorrang geef. Dat moet afgelopen zijn. Daar ga ik mee stoppen. Vaak kom ik, als ik terugkijk, tot de slotsom dat ik meer had willen doen aan dit of dat. En dan begrijp ik zogenaamd niet waarom het toch niet gelukt is. Ik stop met mezelf voor de gek houden. NU!

Dit antwoord ga ik aan Berthold Gunster mailen.

Nog iets: ik heb commentaar gehad op de doelen die ik opgesteld heb. Volgende opdracht: dat commentaar verwerken, en de doelen herformuleren.

En tenslotte: ik heb het boek-van-de-maand februari binnen. Het ziet er veelbelovend uit. Het is jammer genoeg niet zo dik: 120 bladzijden. Dat beteken zo’n vier bladzijden per dag verwerken. De eerste vier bevatten één opdracht: een foto van jezelf erin plakken. Ik maak een collage. Die laat ik morgen zien.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

