Niet proberen, maar doen!

Opdracht voor deze blog: een citaat over beginnen vinden dat me aanspreekt. Het is gelukt. Louis Couperus (1863 – 1923) moet gezegd hebben: “In het leven en in de kunst moet men elke dag opnieuw beginnen”.  Mooi vind ik het verband dat hij legt tussen kunst en leven. Couperus beschouwt het opnieuw beginnen blijkbaar als een plicht, maar het is ook een voorrecht: je mag opnieuw beginnen, iedere dag.

Het kunstenaarsafspraakje  bracht me deze week een doelloze wandeling, waarbij ik dichtbij huis van alles vond. Een Poolse supermarkt bijvoorbeeld. Even gezocht, en ja: ze verkochten er de blikjes zoals ik er vorig jaar één bewerkt heb. Aan de hand van de tekst had ik toen geconcludeerd dat ik een Pools blikje in handen had – dat, naar nu blijkt, ook best hier gekocht kan zijn! In de dierenwinkel een poos gekeken naar gekooide vogeltjes, en me verbaasd over hun levendigheid. Geboren in gevangenschap, en toch. Bij een kledingwinkel riep een rokje me. Ik ontmoette een vriendin. En ik raapte van alles op. Ontdekt dat je best veren van een kikker kunt plukken…

 

Het boek-van-de-maand januari (Berhold Gunster, Ja-maar wat als alles lukt) heeft me geleerd dat we gemakkelijk opgaan in wat we doen (in de flow zijn) als we met volle aandacht iets doen, bijvoorbeeld omdat we iets nèt niet kunnen (bladzijde 242). Kinderen geven ons daarin het goede voorbeeld. Gewoon doen, samenvallen met wat je doet, wordt vaak belemmerd door je gedachten, je beoordeling. Bijvoorbeeld door iets ‘wel te willen proberen’ in plaats van gewoon te doen (bladzijde 255)!

Volgende opdracht: opschrijven wat ik wil bereiken in dit jaar van verkenning.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

