Beginneling

De opdracht voor vandaag was nadenken over de vraag of ik mezelf toesta een beginneling te zijn, en fouten te maken. Mijn hoofd zegt dat fouten maken goed is. Daar leer je van. Als je geen fouten wilt maken, moet je niet beginnen. Juist ja. Dat is de keus die ik maar al te vaak maak: niet beginnen. Maar deze maand ontkom ik daar niet aan…

Fouten en flaters, blunders en bloopers: de mooiste verhalen gaan daarover. Hoe meer er mis gaat, hoe meer je leert. Ik wil mijn gevoel meekrijgen in mijn verlangen om te beginnen. Mijn grootste angst lijkt te zijn om anders te zijn dan anderen, af te wijken van de norm, niet te voldoen aan verwachtingen van anderen.

In het boek-van-de-maand las ik iets treffends over angst voor succes. Gunster spreekt op bladzijde 181 over een paradox. Succes creert instabiliteit, stabiliteit gedijt op mislukking. Daarom zullen mensen die een grote waarde hechten aan stabiliteit onbewust ook altijd aansturen op mislukking. Ik herken mezelf helaas in dat laatste. Ik realiseer me dat dit soort mislukken niet is waar ik boven over schreef toen ik ernaar verlangde vrijuit beginneling te mogen zijn en fouten te kunnen maken. De mislukking waar het nu over gaat, is de mislukking van het niet beginnen, of van het wel beginnen, maar niet weten hoe gauw je weer in je veilige schulp terug moet kruipen!

Vandaag een idee uitgevoerd. Niet perfect. Ik zie voorme: een drieluik van foto’s, naast elkaar. Een hele appel, een appel met een hap eruit, en een klokhuis. Onderschrift: Altijd genoeg. En dit is wat ik heb.

Altijd genoeg!

Volgende opdracht die ik mezelf geef: Doe 5 verschillende dingen met verf. Maak er een foto van, en beschrijf wat je gedaan hebt op je blog.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

