Begin maar gewoon!

Ik vind het geweldig om iets toe te voegen aan een bestaand beeld. Ik zat te kijken naar een krantenfoto, overgehouden van mijn grote collage Schrijvende vrouwen, met een beeld uit de film Iris, met Judy Dench als de Ierse schrijfster Iris Murdoch. Prachtig, maar met humor nog mooier. Dus plakte ik er een hoedje op, en een eelhoorn die van een cakeje snoept. En een grote Y, en een VW-busje…

Steeds weer vraag ik me af: waarom is iets geslaagd? Ik zie: zo is het goed. Maar hoe komt dat? Boeiend: blijkbaar gaat dat buiten je bewuste weten om. Gewoon  beginnen, en kijken waar je uitkomt is een goede manier voor mij.

Mijn opdracht voor vandaag was: schrijven over de stelling die ik geregeld hoor: Iedereen noemt zich tegenwoordig kunstenaar. Het is veelzeggend dat ik die stelling onthoud. Ik ben bang om mezelf kunstenares te noemen, omdat dat misschien/zeker (hangt af van mijn stemming op het moment) onterecht zou zijn. Als ik naga wie zich kunstenaar noemt – ik ken er een paar, en niet van nabij – dan valt me juist op dat men zich aarzelend met dat etiket tooit. Daarbij spelen overwegingen zoals de mijne een rol (“Heb ik dat stempeltje al verdiend?”), maar ook andere. Kunstenaarschap wordt nogal eens verbonden met een losbandige levensstijl, en dat kan ook een reden zijn om uit de buurt van het kunstenaarschap te blijven. Wat ik graag wil, ruimte geven aan wat er in mij zit, en daar zover mogelijk mee komen. Kunstenaars – je hebt ze gelukkig in soorten!

Mijn weekopdracht is me aansluiten bij een creatieve community op internet, en minstens drie maal iets plaatsen op de site die daar bij hoort.

En voor mijn volgende post ga ik na hoe je je aanmeldt bij een kunstacademie en wat de eisen voor toelating zijn.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

