Als kind creatief?

Lastig, hoor, die vraag. Ik herinner me weinig van creativiteit uit mijn jeugd. Ik had een bijzonder creatieve tante, en zij maakte met haar speelsheid en vindingrijkheid de wereld een stuk mooier. Ze typte nieuwsbrieven voor onze familie in Canada, die ze illustreerde met cartoons en tekeningetjes. Ze maakte kleren voor zichzelf en voor ons, en daarbij maakte ze kwistig gebruik van de borduursteken op de naaimachine, van smockwerk, en van kleur.

Op school leerde je binnen de lijntjes kleuren, en een voorbeeld zo precies mogelijk natekenen. En breien met naalden die roestig werden van je zweethanden. Iets maken? Knutselen? Ik vond lapjes leuk, maar wat ik maakte voldeed nooit aan de eisen. Van anderen, maar ook die van mezelf. Het was slordig, niet goed afgewerkt.  

Ik weet nog dat ik een keer te horen kreeg op de club toen ik het (die keer door mij geschreven) verslag van de vorige avond voorlas: “Waar haalt ze het toch allemaal vandaan?” Het was een compliment, denk ik, maar o wat schaamde ik me. Ik was opgevallen, en ik had het anders gedaan dan de anderen. 

Dat is het. In een notedop. Ik wil niet opvallen en ik wil net zo zijn als de anderen. Dat moet dit jaar definitief veranderen!

Van Berthold Gunster heb ik geleerd dat het beter werkt om je te richten op de dingen waar je goed in bent dan de dingen waar je niet goed in bent. Jezelf alsmaar willen verbeteren is vermoeien, en als je je van je natuurlijke kwaliteit afsluit, levert het nog niks op ook. Hij geeft als voorbeeld iemand die aardig wil zijn, en zijn natuurlijke kwaliteit (assertiviteit) niet meer gebruikt. Op een geven moment heeft hij zoveel aardigs gedaan dat hij zich misbruikt voelt, en ontploft.  Gunster: maak van je 8 een 9, in plaats van een 6 van je 6-. Dus: groei! in plaats van verander! En geen ja-maar meer zeggen tegen je talent!

Opdracht voor mijn volgende blogaflevering is een antwoord geven op de volgende vraag.

Iedereen noemt zich tegenwoordig kunstenaar! Is dat echt zo?

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

