Roel Ottow

Van kunstenaar/ontwerper/illustrator Roel Ottow kreeg ik de volgende antwoorden op mijn vragen.

Neem een kijkje op de site www.ottow.nl .

Zat het er al vroeg en, en zo ja, kwam het er ook al vroeg uit?

– Ik zeg wel eens dat ik de hele binnenkant van mijn moeders baarmoeder heb volgeschilderd met wandschilderingen, maar dat zij toen niet zo van moderne kunst hielden en alles hebben weggegooid. De drang om te tekenen zat er al heel vroeg in, en omdat het lekker ging, werd het ook leuker en weer meer gewaardeerd, en zo ga je door. Het was ook wel een manier om allerlei indrukken te verwerken en te ‘archiveren’. Ik heb ook al jong allerlei galeries bezocht, en musea. Aan het eind van de middelbare school kwam de opdringerige vraag ‘wat daarna’. Voor mij was het al heel lang duidelijk: of tekenen of biologie. Maar toen in mijn eindexamenjaar de kansen voor afgestudeerde biologen net zo florissant waren als voor geflipte kunstenaars en er dus geen economische reden was om naar de universiteit te gaan, heb ik de keus voor tekenen gewaagd. Als synodaal gereformeerde jongeling was dat niet zo voor de hand liggend, gelet op de vermeende levensstijl aldaar. Het jaar daarvoor was ik al bij het Open Huis van Nol en Helene Esmeijer tot een bewuste keuze voor Christus gekomen, en in de beroepskeuze heb ik ook geprobeerd Gods leiding te volgen. De academie was geen makkelijke tijd, maar soms helpt tegen de stroom in gaan om sterker worden.

Werd je aangemoedigd of juist niet?

– Mijn vader had zelf graag naar de kunstacademie gewild, maar werd toen hij dat aangaf door zijn zwager als scheepstekenaar aangemeld. Dat technisch tekenen iets heel anders is dan creatief tekenen, drong misschien later wel door bij die zwager, maar te laat voor mijn vader. Hij stond dus wel erg open om mij een kunstzinnige richting uit te laten gaan. Gelet op de zakelijke moeiten van mijn vader, had mijn moeder mij dat liever bespaard. Als ontwerper/illustrator/kunstenaar, maar met de geërfde discipline van mijn moeder, is het toch nog goed gekomen.

 Wanneer ontdekte je dat je talent had, en durfde je jezelf kunstenaar te noemen?

– Voor mij is de grootste gemene deler ‘mooie dingen maken’, en of ik dat nou doe als kunstenaar of als illustrator aan de hand van een verhaal of als ontwerper met platen en tekst, maakt dan eigenlijk geen verschil. Pas de laatste jaren noem ik het kunstenaar wel bij de andere twee vormen. Kunstenaar op zich is geen beschermde naam, en wordt helaas ook wel eens niet helemaal terecht gebruik; vandaar mijn oorspronkelijke schroom daarin. Het is ook voor sommige mensen een discussie: wat is een kunstenaar en wat is een illustrator. Een kunstenaar maakt vrij werk wordt dan vaak gezegd en een illustrator maakt werk in opdracht. Als dat de definitie is, dan is Rembrandt ook gelijk veel minder kunstenaar; ook de Nachtwacht is immers in opdracht gemaakt… Ik onttrek me nu maar aan die discussie, en probeer met het adagium ‘Niet zeuren, maar kleuren’, door te gaan met ‘dingen’ maken waar hopelijk heel veel mensen van genieten, en een leven te leiden waar God met een knipoog naar kijkt.

Wat mij betreft is Roel in zijn missie geslaagd!

Ik zou mijn tekenleraar bellen. Dat is gelukt. Hij wist wie ik was; dat verraste me aangenaam. Ik mag hem ook mijn vragen voorleggen.

Mijn voornemen voor de volgende aflevering: weergeven wat ik nu weer van het boek-van-de-maand (Berthold Gunster, Ja-maar wat als alles lukt?) geleerd heb, en schrijven over de vraag: Was ik als kind creatief?

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

