Anna Maria van Schurman

Ik heb bedacht dat het voor mij goed werkt als ik weer aan ga kondigen wat ik ga doen (zoals ik dat deed met de blikjes). Dan staat mijn neus alvast de goede kant op. In het kader van mijn weekopdracht ga ik contact opnemen met mijn tekenleraar van de middelbare school. Ik kan geen e-mailares van hem vinden, dus dat wordt bellen. Lastig…

Ik moest denken aan iemand die een voorbeeld voor me geweest is in haar onafhankelijkheid: Anna Maria van Schurman (1707 – 1768).  Ze had zoveel talent had, kreeg daar ook erkenning voor, mocht (onzichtbaar) lessen volgen aan de Utrechtse universiteit, maar werd altijd beschouwd als de uitzondering die de regel bevestigt. Een man in een vrouwenlijf – zoiets. Ze beheerste vele talen, en kon calligraferen. Zie het voorbeeld hiernaast.

Wat moet het voor haar moeilijk geweest zijn om te beginnen! Toch heeft ze kans gezien haar talenten te ontwikkelen. Onlangs heb ik in een museum werk van haar hand gezien. Een portretje van haar moeder bijvoorbeeld, uitgesneden in palmhout. Een paar centimeter groot – prachtig.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

