Kijk je rijk

Mijn motto is Kijk je rijk, bedacht naar aanleiding van de zinspreuken die vroeger gevoerd werden, bijvoorbeeld door uitgevers. Daarbij werden de initialen gebruikt als beginletters. Uitgeverij W.J. Thieme & Cie had bijvoorbeeld: Wysheyt’s jacht toont eygen cracht. Mijn initialen zijn KJR, vandaar Kijk je rijk!

Er is zoveel waar te nemen, maar het valt niet mee om echt te kijken. Bij deze maand-van-het-beginnen past mijn Koppie-koppie .

Ik kijk over de rand naar alles wat er te ontdekken valt. Ik waag me uit mijn vertrouwde wereld, en gebruik daarbij (ook) mijn verstand (‘koppie-koppie’).

In het boek-van-de-maand (Berthold Gunster, Ja-maar wat als alles lukt) las ik ook iets over waarnemen (bladzijde 76). Zet een gele zonnebril op, en aanvankelijk is de hele wereld geel. Na een tijdje vertalen je hersenen al het geel naar de kleuren die je kent. En maak eens een foto tijdens de schemering. Op de foto zie je hoe alles schittert in een gouden gloed, terwijl je die ervaring in het echt veel minder hebt (gehad). Goed kijken is een kunst.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

