Iets overwinnen

Als je gaat beginnen, moet je soms iets overwinnen. Soms? Iets? Zeg maar gerust, in mijn geval: Altijd, en Veel! Het boek dat ik voor deze maand van beginnen gekozen heb, lijkt me heel geschikt om me op gang te helpen.

Ja-maar wat als alles lukt ? Ja-maar wat als alles lukt? De tien regels voor een Ja-maar-vrij-leven, van Bertold Gunster

Het boek telt ongeveer 300 bladzijden, en ik wil de hele maand besteden aan het lezen en verwerken ervan. Dus lees ik zo’n tien bladzijden perdag. Vandaag heb ik gelezen dat je op drie manieren op veranderende omstandigheden kunt reageren:

– Ja-en: overgave

– Nee-want: strijdbaarheid

– Ja-maar: behoedzaamheid

De houdingen kun je vergelijken met stukken gereedschap. Een hamer, een zaag en een schroevendraaier kunnen alle drie van pas komen, maar als je de neiging hebt alles met een hamer op te lossen, doe je jezelf te kort. Als je altijd behoedzaam, afwachtend en kritisch reageert, kan dat leiden tot passiviteit, wantrouwen en angst. ik herken mezelf helaas in die laatste drie woorden…

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

